Män som hatar kvinnor.


Som sagt var jag mycket spänd över hur denna filmen skulle vara.


Jag måste nog säga att jag är lite splittrad.
Samtidigt som jag tyckte att den 2 timmar och 32 minuter långa filmen var för lång, tyckte jag också att den var för kort.
Eftersom jag läst boken, förstod jag ju allt. Men är lite osäker på hur de som inte läst boken uppfattade filmen. Jag tyckte att ganska många viktiga detaljer saknades. Det kändes som man hoppade mellan en del saker lite för snabbt.
Min pappa är ju ingen stor filmfantast över huvudtaget så man kanske inte kan räkna honom, men han hade svårt att hänga med.


En positiv sak är att man får mer ansikte på hela Vanger-familjen. Dom hade jag lite svårt att sära på i boken.
Noomi Rapace gör ett strålande jobb som Lisbeth Salander enligt mig och hon har verkligen tolkat rollen perfekt.
Mikael Nyqvist tyckte jag däremot var lite för mesig och lite för lite "kvinnokarl".


En viktig sak i boken är Mikael Blomqvists förhållande med Erika Berger, vilket dom helt har slopat i filmen.
Likadant att han har sex med Cecilia Vanger.
Peter Andersson, som man ofta ser i "bad guys" -roller, gjorde en bra tolkning av Lisbeths grisiga förmyndare Nils Bjurman. Jag tyckte att våldtäcks scenerna var jobbiga att läsa om och ännu värre att se på i filmen. Men man hörde en lättnad och några skadeglädjeskratt från biopubliken när Lisbeth sedan tog ut sin hämnd.

En spännande film, helt klart sevärd.









Kommentarer
Postat av: Anna Lilith

gud vad jag vill se den filmen nu, efter ditt inlägg :)

jag har också läst boken.. och är jättenojjig över att filmen ska vara mycket sämre (det brukar ju va så)

2009-03-02 @ 12:15:09
URL: http://wargaflicka.se
Postat av: Cindie

jag hade inte läst boken och jag tyckte filmen var jättebra! 5/5 :))

2009-03-13 @ 13:15:12
URL: http://ciiindie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0